ALBUM SAING2

Related Posts with Thumbnails

Friday, January 1, 2010

Tirai 2009 akan berlabuh dan 2010 akan muncul, munculnya ia menandakan bahawa usia kita semakin meningkat dan perjalanan hidup kita semakin pendek.

Dalam meredah perjalanan kehidupan disepanjang tahun 2009, banyak kisah-kisah yang telah berlaku disekeliling kita, ada yang kita ambil kisah dan ada juga yang kita buat tak kisah.

Malahan ada banyak kisah-kisah yang menggambarkan kepada dunia yang kita ini semakin Kejam! Nilai kemanusiaan dalam diri kita juga semakin menghilang…

TG Nik Abdul Aziz Nik Mat pernah menyifatkan sikap segelintir rakyat negera ini yang seperti ingin kembali semula ke zaman jahiliah apabila sanggup membuang bayi mereka dilahirkan. Katanya, kejadian itu berlaku disebabkan mereka kini lebih memberi keutamaan terhadap masalah berkaitan kemasyarakatan, pembangunan serta ekonomi sehingga lupa isu moral serta akhlak Islam.



Mari kita lihat berapa ramaikah bayi-bayi yang tidak berdosa dicampak begitu saja oleh ibu bapa mereka dikala mereka masih belum mengenal erti sebuah kehidupan. Ini yang dilaporkan oleh berita.

28/12/2009 - Buang janin bagai sampah
KUALA LUMPUR: Masih ada manusia yang tidak berhati perut apabila tergamak mencampakkan janin yang bertali pusat bersama sampah sebelum ia ditemui di atas lantai konkrit berhampiran Sungai Klang, Jalan Jelatek Datuk Keramat, dekat sini, semalam.

02/07/2009 - Bayi lelaki di pintu bilik air wanita
MERSING: Seorang bayi lelaki yang baru dilahirkan ditemui dalam sebuah beg kecil yang diletakkan di pintu masuk bilik air wanita Masjid Jamek Bandar Mersing, di sini, kelmarin. Bayi dengan tali pusat yang masih berdarah itu, ditemui beberapa guru wanita kira-kira jam 4.50 petang ketika hendak menunaikan solat Asar selepas mereka terdengar suara tangisan bayi di situ.

20/06/2009 - Buang bayi dalam plastik
KUALA TERENGGANU: Seorang bayi yang dipercayai baru dua jam dilahirkan terselamat dari dibaham haiwan liar apabila ditemui seorang remaja perempuan, kelmarin. Bayi perempuan yang masih bertali pusat diletakkan dalam plastik ditemui remaja berusia 16 tahun di depan pagar rumahnya di Kampung Baru, Seberang Takir, jam 9.30 pagi semalam.

19/06/2009 - Bayi ditinggal dengan RM1
SUBANG JAYA: Seorang bayi perempuan yang dipercayai baru dilahirkan ditinggalkan di depan sebuah rumah di Jalan USJ2/USJ4 di sini, bersama-sama bekalan susu sepasang baju, lampin pakai buang dan wang RM1, pagi semalam. Kejadian itu disedari anak pemilik rumah berkenaan selepas melihat satu beg berwarna oren bergerak-gerak di depan rumahnya dan sebaik diperiksa ditemui seorang bayi di dalamnya.

30/05/2009 - Pelajar buang bayi serah diri
KUANTAN: Seorang pelajar Tingkatan Empat sekolah menengah agama di sini, ditahan kerana disyaki terbabit dalam kes membuang bayi di halaman sebuah rumah sewa di Taman Balok Makmur, kelmarin. Pelajar perempuan berusia 16 tahun itu ditahan selepas menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan di sini, kira-kira jam 11 pagi, kelmarin.

22/03/2009 - Jumpa bayi di tempat pembuangan sampah
MERSING: Kemeriahan penduduk Pantai Air Papan, di sini, mengadakan sambutan Maulidur Rasul terganggu apabila satu keluarga yang baru tiba di pantai peranginan dan pusat perkelahan itu untuk menghabiskan cuti hujung minggu, menemui seorang bayi lelaki baru lahir, pagi semalam. Dalam kejadian kira-kira jam 10 pagi semalam, keluarga itu yang datang dari Simpang Renggam untuk berkelah di situ ternampak benda bergerak di kawasan pembuangan sampah dan memeriksanya.

19/02/2009 - Bahana buang anak sendiri
KUALA LUMPUR: Seorang pembantu rumah warga Indonesia dipenjara lima tahun oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam selepas mengaku bersalah terhadap tuduhan pilihan menyebabkan kematian anaknya yang baru lahir dua tahun lalu. Pesuruhjaya Kehakiman, Zainal Azman Abdul Aziz memerintahkan Unah Suma, 28, dari Jawa Barat menjalani hukuman itu bermula dari tarikh dia ditangkap pada 7 Jun 2007.

17/02/2009 - Bersalin dalam tandas takut majikan marah
KANGAR: "Saya takut kakak (majikan) marah saya kerana mengandung, sebab itu saya beranak senyap-senyap dalam tandas," kata Yanti, 22, pembantu rumah warga Indonesia yang menyorok bayinya dalam laci almari di rumah majikannya yang juga seorang pegawai kanan polis, di sini. Bagi Yanti, dia tidak mempunyai pilihan lain dan hanya itu jalan dapat difikirkannya ketika itu, apatah lagi teman lelakinya yang juga bapa kepada anaknya itu kini tiada di negara ini kerana sudah pulang ke kampung di Jawa, Indonesia.

04/02/2009 - Bayi dibuang disangka anak kucing
NILAI: "Dari jauh, saya sangka benda yang bergerak-gerak dalam balutan tuala itu adalah anak kucing, tetapi apabila semakin dihampiri, saya terkejut apabila mendapati rupa-rupanya seorang bayi lelaki yang comel," kata suri rumah, Paridah Wahab, 38. Katanya, bayi berkulit sawo matang itu lengkap berpakaian serba biru daripada topi, sarung tangan, baju, seluar hinggalah kepada tuala yang membalutinya dan tidak menangis ketika ditemui di hujung kaki lima tingkat dua Flet Cempaka, dekat sini, kira-kira jam 6 petang kelmarin.

04/02/2009 - Bayi atas lantai koridor
NILAI: Penemuan seorang bayi lelaki yang berpakaian lengkap serba biru dengan sarung tangan, topi, beg dan tuala bersama botol susu di koridor tingkat dua Flet Cempaka, dekat sini, menggemparkan penduduk rumah pangsa berkenaan, kelmarin. Bayi berkulit sawo matang dan cukup sifat berkenaan ditemui seorang penduduk di lantai koridor sebelum memaklumkannya kepada polis.

24/01/2009 - Tentera dituduh buang anak dalam tong sampah
KUALA LUMPUR: Seorang tentera berpangkat koperal dihadapkan ke Mahkamah Majistret Ampang di sini semalam atas tuduhan membuang anaknya dalam tong sampah di stesen LRT Setiawangsa, pada Isnin lalu. Nor Affendy Rahman, 33, yang kelihatan sedih di kandang tertuduh mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan di bacakan jurubahasa mahkamah di hadapan Majistret Azaraorni Abd Rahman.

08/01/2009 - Buang anak belakang rumah teres
PETALING JAYA: Polis semalam menemui seorang bayi perempuan berusia dua minggu yang disembunyikan dalam beg hitam sebelum ditinggalkan di belakang sebuah rumah teres di Kampung Cempaka, Kelana Jaya, dekat sini. Difahamkan, kejadian disedari pemilik rumah itu jam 2.50 pagi sejurus membuka beg berkenaan dan tersentak melihat bayi yang dibaluti tuala masih bernyawa.

Majoriti yang melakukannya ialah Bangsa aku sendiri iaitu Bangsa Melayu yang berugama Islam..

Kenapa kita semakin
KEJAM???

Lagi gambar-gambar lihat di sini.

No comments:

Post a Comment